1. Grupowanie wyrazów
a) Z kolorowego papieru wycinamy prostokątne kartoniki i wpisujemy na nich wyrazy dotyczące : nazw kwiatów, zwierząt, zabawek, potraw, przyborów szkolnych. (Kategorie i wyrazy można wybrac sobie dowolnie). Istotne, ale nie konieczne, jest wpisywanie nazw z trudnościami ortograficznymi- dziecko poprzez tę zabawę jednocześnie utrwali sobie ich pisownię.
b) Następnie mieszamy kartoniki.
c) Zadaniem dziecka jest odczytanie wyrazów, pogrupowanie ich oraz samodzielne nazwanie poszczególnych kategorii. Ważne jest, aby dziecko samo doszło do wszystkiego! (oczywiście nie dotyczy to dzieci młodszych od Korbek ;) Takim trzeba pomóc, nakierować, podpowiedzieć. )
My poszerzyłyśmy nieco tę zabawę. Ułożyłyśmy grupy wyrazów w jednym, poziomym rzędzie.
ZWIERZĘTA KWIATY ZABAWKI POTRAWY PRZYBORY
W taki spsób znalazły sie obok siebie następujące wyrazy : wróbel, tulipan, samochód, pierożek, gumka (pod spodem następne grupy). Poprosiłam dziewczynki, aby ułożyły historyjki w których wykorzystają wszystkie te wyrazy. Starszej Korbce wyszło tak : "Szary wróbel jechał samochodem. Zatrzymał się przy restauracji i zjadł tam pierożek. Potem poszedł do kwiacierni kupić żonie tulipana. Na koniec przyszła Tosia (ta od Plastusia) i wytarła ten obrazek gumką myszką". :)
2. Grupowanie z niespodzianką
Ta zabawa jest nieco trudniejsza od poprzedniej, ale dziewczynkom spodobała sie jeszcze bardziej.
a) Z kolorowego papieru wycinamy kartoniki i wpisujemy w nich wyrazy jak na zdjęciu:
Zadaniem dzieci jest ułożenie kartoników w trzech kategoriach i dokładnie w takiej kolejności: ZWIERZĘTA, NAZWY OSÓB, NAZWY RZECZY
Następnie, w każdej kategorii oddzielnie, dzieci powinny ułożyć kartoniki w kolejności alfabetycznej (jak na zdjęciu).
Na koniec dzieci biorą kartkę papieru i wypisują z liter każdego wyrazu w danej kategorii trzecią literkę- ułoży sie z nich ciekawe hasło. Jakie? Sami sprawdźcie :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz